Dirgahayu Bahasaku
(Ahmad Sarju)
Rangkap 1
Bahasa Melayu tetap bersemadi di sanubari orang-orang
Melayu. Bangsa Melayu sememangnya terkenal sebagai bangsa yang berbudi
bahasa, setia dan amanah.
Rangkap 2
Bahasa dilihat sebagai simbol maruah bangsa yang perlu
dipertahankan agar terus kukuh dan menjadi keutamaan dalam banyak hal. Bahasa
hendaklah digunakan dengan sebaik mungkin terutama dalam usaha mengeratkan
hubungan silaturahim.
Rangkap 3
Para cendiakawan dan penggiat bahasa terus berjuang
demi mendaulatkan bahasa. Sebenarnya setiap
orang perlu memainkan peranan ini tidak kira di mana-mana sahaja mereka
berada.
Rangkap 4
Suatu ketika dahulu, bangsa Melayu pernah mencatat
sejarah sebagai pelayar hebat. Mereka begitu berani menjelajah dari sebuah
pulau ke sebuah pulau dan dari sebuah benua ke benua yang lain. Dari situ
bahasa Melayu mula tersebar.
Rangkap 5
Bahasa Melayu tetap di hati. Dalam masa yang sama,
bahasa Melayu mula diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa. Bangsa Melayu
turut dikenali. Kini bangsa Melayu menempa kejayaan demi kejayaan.
|
||||
Semangat cinta akan bahasa Melayu. Bahasa Melayu perlu
dimartabatkan supaya mampu bersaing dengan bahasa-bahasa yang lain. Peranan
ini perlu dimainkan oleh semua pihak.
|
||||
|
||||
1.
Bebas
2.
Terdapat 5 rangkap
3.
Rima akhir baris-baris
ayat
·
Rangkap 1 terdapat 4
baris ayat. Rima akhirnya abcd.
·
Rangkap 2 terdapat 5
baris ayat. Rima akhirnyanya aabab
·
Rangkap 3 terdapat 5
baris ayat. Rima akhirnya abbcc
·
Rangkap 4 terdapat 5
baris ayat. Rima akhirnya aaabb
·
Rangkap 5 terdapat 7
baris ayat. Rima akhirnya abaccaa
|
||||
Patriotik
|
||||
1.
Ayatnya pendek-pendek
Contohnya
:setia dan amanah
2.
Diksi – mudah difahami
dan puitis
Contohnya; warga yang berbudi
3.
Aliterasi – perulangan
konsonan’m’
Contohnya : hak bangsaku memilikimu
4.
Asonansi – perulangan
vokal ’a’
Contohnya : Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan
5.
Sinkope .
Contohnya: mu,
ku, tak
6.
Metafora
Contohnya : lautan
bijaksana, mutiara silam, lagu bahasamu
7.
Perlambangan
Contohnya ; pejuangku, pelautku,
pulau
8.
Personifikasi
Contohnya : bahasaku
mencengkam, suaramu tumbuh.
9.
anafora
Contohnya ; hak
bangsaku memilikimu
hak bangsaku
mendaulatkanmu
10.
Epifora
Contohnya ; hak bangsaku
memilikimu
hak bangsaku
mendaulatkanmu
|
||||
1.
Nilai bersopan santun.
Penggunaan bahasa yang betul membolehkan nilai budi bahasa dapat dilahirkan
dalam komunikasi.
2.
Nilai setia pada
bangsa. Apabila memartabatkan bahasa maka nilai setia dapat ditunjukkan.
3.
Nilai amanah dalam
meneruskan warisan bangsa.Warisan bangsa perlu dipertahankan.
4.
Nilai mencintai bahasa
bangsa sendiri. Sesuatu bangsa bertanggungjawab mencintai bahasanya sendiri.
5.
Nilai bersatu padu
semasa menggunakan bahasa yang sama Penggunaan bahasa yang sama dapat memupuk
nilai bersatupadu..
6.
Nilai kegigihan dalam
memastikan bahasa Melayu terus digunakan.Sifat ini penting agar penggunaan
bahasa Melayu dapat diteruskan.
|
||||
|
1.
Apakah gaya bahasa
bagi rangkai kata di bawah?
“lautan bijaksana”
Jawapan: metáfora
2.
Apakah maksud bait
puisi di bawah?
“merentas dunia tak
bertepi”
Jawapan: dunia yang
tiada penghujungnya
|
No comments:
Post a Comment