Friday, May 09, 2014

Peguam, bukan Islam setuju Jais salah sita Bible versi Melayu

OLEH V. ANBALAGAN, PENOLONG EDITOR BERITA
JANUARY 03, 2014
Peguam dan kumpulan agama bukan Islam bersetuju dengan gereja-gereja Kristian bahawa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais ) tidak mempunyai kuasa undang-undang untuk menyita apa-apa Bible yang mengandungi perkataan Allah sebagaimana yang dilakukan semalam.
Mereka berkata bahawa Jais bertindak di luar bidang kuasa dan melanggar hak agama bukan Islam, satu jaminan yang diberikan di bawah Perlembagaan Persekutuan dan boleh membawa kepada tindakan undang-undang kerana melakukan beberapa kesalahan sivil seperti pencerobohan dan penahanan secara salah.
Presiden Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikkhism dan Taoisme (MCCBCHST) Jagir Singh (berkata) berkata, tindakan Jais melanggar kebebasan beragama orang bukan Islam.
Beliau berkata Alkitab hanya untuk orang-orang Kristian dan tidak bertujuan untuk menjadi alat menyebarkan dakyah di kalangan umat Islam di Selangor atau di tempat lain.
Komennya sama seperti Majlis Gereja-Gereja Malaysia (CCM) yang berkata Jais tidak mempunyai kuasa untuk menggeledah premis dalam Alkitab Persatuan Bible Malaysia (BSM).
Setiausaha agung CCM, Rev Dr Hermen Shastri berkata, mereka bimbang dengan kejadian rampasan 300 Al-Kitab dalam bahasa Melayu dan bahasa Iban.
Dalam kejadian semalam, 15 kakitangan Jais dan dua anggota polis pergi ke pejabat BSM di Damansara Kim dan menuntut untuk menggeledah tanpa sebarang waran geledah atau apa-apa surat kebenaran.
Pasukan Jais kemudian menyerbu premis dan merampas lebih daripada 300 salinan Bible berbahasa Melayu Alkitab dan BUP Kudus, Bible berbahasa Iban, dan bertindak di bawah Enakmen Agama-agama bukan Islam di Selangor (Kawalan Penyebaran di kalangan umat Islam) iaitu Enakmen 1988.
Sepuluh peratus daripada 29 juta penduduk Malaysia adalah orang Kristian.
Hampir dua pertiga daripada mereka adalah Bumiputera dan sebahagian besarnya tinggal di Sabah dan Sarawak, di mana mereka secara rutin menggunakan bahasa Melayu dan bahasa-bahasa asli dalam amalan agama mereka, termasuk menggambarkan Tuhan sebagai Allah dalam sembahyang mereka dan dalam kitab mereka.
Selain orang-orang Kristian Bumiputera dari Malaysia Timur, sesetengah daripada mereka telah berpindah ke Semenanjung untuk tinggal dan bekerja, Orang Asli Kristian di Semenanjung juga biasanya menggunakan bahasa Melayu dalam ibadah mereka.
Jagir berkata Jais tidak boleh bergantung kepada enakmen negeri untuk menyerang premis sebagai peruntukan dalam undang-undang yang telah diisytiharkan haram oleh Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Lau Bee Lan pada tahun 2009.
Beliau berkata, tafsiran Lau terhadap enakmen negeri, termasuk di Selangor, kekal sebagai undang-undang yang baik, sebagaimana Mahkamah Rayuan yang mendengar rayuan Putrajaya mengenai isu Allah tidak menyentuh mengenai perkara itu.
Beliau juga berkata Enakmen Agama-agama bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran di kalangan umat Islam) Enakmen 1988 bertujuan untuk menghukum orang bukan Islam daripada menggunakan perkataan itu tetapi perlembagaan persekutuan telah mengatasi mana-mana enakmen negeri.
Jagir juga merayu kepada Putrajaya untuk menasihati pihak berkuasa agama untuk bertindak lebih adil dan wajar.
"Tidak perlu menggunakan kuasa sewenang-wenangnya," katanya.
Penasihat Peguam for Liberty, Eric Paulsen berkata kemasukan pihak yang menggeledah ke dalam premis BSM adalah menyalahi undang-undang walaupun pegawai Jais diiringi oleh polis.
"Apa yang pasti, Jais tidak mempunyai kuasa ke atas bukan Islam. Jadi di mana justifikasi untuk memasuki premis itu," tanya beliau.
Paulsen berkata, Jais boleh dikira melakukan kesalahan sivil  kerana memasuki premis persendirian tanpa kebenaran, salah tangkap dan  dan penahanan .
"Saya kurang yakin polis akan bertindak terhadap Jais dan BSM mempunyai hak untuk memfailkan saman awam bagi menuntut ganti rugi kerana memasuki premis mereka tanpa kuasa," katanya.
Paulsen juga tidak menolak "insiden" itu sebagai langkah pihak berkuasa yang lebih tinggi untuk mengalihkan perhatian berikutan kenaikan harga barang-barang keperluan dan tarif elektrik.
Peguam Karpal Singh berkata tindakan Jais jelas menunjukkan ia tidak menghormati undang-undang.
"Pada masa ini pegawai-pegawai kanan Jais perlu tahu bahawa mereka tidak mempunyai kuasa ke atas orang bukan Islam dan agama mereka tetapi memilih untuk mengabaikan kedudukan undang-undang semasa," katanya.
Beliau berkata, polis mengiringi pegawai-pegawai Jais untuk menjaga keamanan dan mengelakkan daripada sebarang kejadian yang tidak diingini.
Karpal berharap kerajaan Selangor akan bertindak pantas untuk memastikan Jais tidak bertindak mengikut kehendak mereka sahaja.
Peguam Fahri Azzat berkata tindakan keterlaluan Jais adalah membimbangkan.
"Mereka tidak mempunyai kuasa memasuki, menggeledah dan merampas barang-barang. Apa lagi semacam menangkap dan menahan suspek," katanya.
Fahri berkata orang bukan Islam tidak boleh didakwa di Mahkamah Syariah untuk kesalahan jenayah.
"Adakah ia dilakukan dengan sengaja dan apakah motif mereka?" katanya.
Serbuan itu dibuat selepas editor mingguan Katolik, Herald Father Bapa Lawrence Andrew berkata bahawa gereja-gereja Katolik di Selangor akan terus menggunakan perkataan "Allah" dalam perhimpunan hujung minggu mereka, yang kebanyakannya dihadiri oleh penganut Kristian dari Sabah dan Sarawak.
Komen-komen ini datang berikutan kenyataan daripada pengarah baru Jais Ahmad Zaharin Mohd Saad, yang berkata pihak berkuasa agama negeri akan merangka senarai gereja di Selangor sebelum menulis untuk meminta mereka mematuhi undang-undang Islam Selangor mengenai perkara itu.
Enakmen negeri, yang telah diluluskan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), melarang bukan Islam di Selangor daripada menggunakan 35 kata-kata dan frasa bahasa Arab, termasuk "Allah", "Nabi", "Injil" dan "InsyaAllah". – 3 Januari, 2014.

No comments: