Friday, May 09, 2014

Hanya Najib dapat hentikan krisis kaum dan agama, kata pakar Perlembagaan

MAY 09, 2014
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu menamatkan sikap berdiam diri, kata pakar Perlembagaan, Prof Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi. Gambar fail.Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu menamatkan sikap berdiam diri, kata pakar Perlembagaan, Prof Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi. Gambar fail.Masa depan Malaysia kini kelihatan begitu membimbangkan dengan peningkatan kenyataan kebencian dan permusuhan agama dan sikap berdiam diri perdana menteri tidak membantu, kata seorang pakar Perlembagaan.
Menyeru Datuk Seri Najib Razak menamatkan sikap berdiam diri dan mengutuk sebarang percubaan memusnahkan kesatuan sosial Malaysia dan kestabilan negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi berkata: "Saya bimbang."
Shad, dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) meluahkan kebimbangan beliau tentang masa depan Malaysia jika perbalahan terhadap agama terus membarah di negara yang mempunyai 30 juta penduduk berbilang kaum ini.
"Saya bimbang tentang minda kita yang tertutup. Daripada kedua-dua belah pihak, terdapat keengganan melihat isu-isu ini daripada perspektif orang lain."
Tetapi Shad juga berkata "sentiasa ada harapan" bagi Malaysia, mengulangi kenyataannya sebelum ini "kegilaan" di Malaysia tidak akan bertahan, bagaimanapun memberi amaran akan terjadinya “letupan” sebelum rakyat menyedarinya.
Beliau mengulas isu-isu perkauman dan agama yang berpunca daripada perebutan antara gereja Katolik dan Putrajaya terhadap penggunaan kalimah Allah yang ditegaskan Putrajaya eksklusif bagi orang Islam.
Ini termasuk serbuan pada Januari terhadap Pertubuhan Bible Malaysia (PBM) dan rampasan 321 Al-Kitab dalam bahasa Melayu dan Iban yang mengandungi kalimah Allah, pengeboman Gereja Assumption di Pulau Pinang dan gesaan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali tahun lalu agar umat Islam membakar Injil berbahasa Melayu.
"Saya sangat khuatir tentang masa depan negara, saya bimbang hubungan dengan Sabah dan Sarawak direnggangkan oleh semua ini.
"Saya bimbang tentang apa yang mungkin berlaku kepada ekonomi jika terdapat aliran keluar tenaga mahir yang berterusan dan modal. Saya risaukan keamanan dan kestabilan Malaysia," kata Shad yang juga penasihat undang-undang UiTM kepada The Malaysian Insider.
Beliau mengakui tidak pasti jika perdana menteri boleh menamatkan semua isu ini tetapi berkata, Putrajaya sekurang-kurangnya perlu menyatakan pendirian.
"Saya tidak bersetuju dengan berdiam diri.  Ia tidak sepatutnya begitu. Saya bersetuju beliau (Najib) perlu membuat satu pendirian.
"Saya menulis mengenainya , Putrajaya tidak patut melengahkannya dan serta-merta, tegas dan secara lisan mengutuk kata-kata kebencian. Mereka mesti mengutuk pihak yang mahu negara ini dikorbankan bagi kepentingan peribadi mereka sendiri," katanya.
Profesor itu berkata, apa yang berlaku ialah persepsi peribadi pemimpin "tidak diterjemahkan" kerana agenda politik mereka.
"Kerajaan hari ini perlu memenuhi tuntutan para pengundi. Najib cuba mendekati masyarakat – beliau memansuhkan Ordinan Darurat dan Akta Keselamatan Dalam Negeri.
"Tetapi entah bagaimana, terdapat penolakan daripada pengundi pada pilihan raya tahun lalu. Inilah masalah dengan pilihan raya demokratik, angka lebih penting," katanya.
Shad berkata, dilema demokrasi adalah sering kali, para ahli politik tidak boleh melakukan perkara betul kerana ia mungkin tidak popular dan menyebabkan anda tidak boleh memenangi undi.
"Apa yang kita lihat di Malaysia adalah polisi populis. Polisi yang mempunyai sokongan meluas tetapi tidak semestinya baik untuk masa depan atau sejajar dengan keadilan,” katanya.
Katanya, negara ini akan melalui "demokrasi yang pedih" dengan perkembangan kebebasan bersuara dan hak asasi manusia.
"Kita adalah demokrasi baru muncul. Ia memerlukan akar, kebebasan bersuara mengembang, hak asasi manusia menjadi lebih ketara, pendapat dinyatakan dan menyedihkan mereka sering dinyatakan dalam cara yang menyakitkan kepada orang lain," katanya.
Shad berkata, Malaysia perlu bimbang kerana diletakkan pada senarai pemerhatian mengenai had ke atas kebebasan beragama oleh Suruhanjaya Kebebasan Agama Antarabangsa Amerika Syarikat (USCIRF).
Dalam laporan yang dikeluarkan minggu lalu, suruhanjaya itu meletakkan Malaysia di Tahap 2 bersama negara seperti Afghanistan, Cuba, Indonesia, Laos, Rusia dan Turki.
"Ia adalah sesuatu yang kita harus ambil berat. Malangnya, persepsi orang adalah penting terutamanya jika anda mahu menggalakkan perdagangan antarabangsa, pelancongan, menyediakan kepimpinan dalam Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM), OIC (Pertubuhan Negara-negara Islam) dan kepada negara-negara  dunia ketiga," katanya.
Shad sebelum ini terlibat dalam penggubalan dokumen termasuk Deklarasi KL kepada Penjenayah Perang dan bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Perlindungan Tempat Ibadat.
Berkenaan seminar mengenai penggunaan kalimah "Allah" dan Kristologi pada Selasa, Shad berkata merendah-rendahkan kaum dan menganalisis agama lain tidak patut dibiarkan.
"Walaupun saya tidak berada di sana, saya ingin mengatakan saya diajar ‘untukmu agamamu dan untukku agamaku’.
"Saya tidak membiarkan ini tetapi saya perlu mengatakan ini berlaku kepada Islam juga. Kami juga disifatkan sebagai syaitan, dibedah siasat dan dicerca," katanya.
Seminar itu, yang dianjurkan oleh UiTM, memberi amaran kepada umat Islam mengenai Kristianisasi dan mempersendakan kitab Bible kerana mengandungi "cerita".
Bagaimanapun, di sebalik isu yang membimbangkan tampuk pentadbiran negara sekarang, Shad mengulangi "sentiasa ada harapan" untuk Malaysia.
"Kita memerlukan pimimpin politik yang bersedia untuk berkata, 'Lihat ini tidak dibenarkan’.
"Saya tidak melihat mengapa sejarah mesti bergerak dalam satu garis lurus atau satu arah sahaja. Saya percaya perkara ini boleh berubah dengan kepimpinan," katanya, menamakan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin dan Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz sebagai pemimpin berani dalam kerajaan.
"Dalam hidup, saya pernah melihat masalah Ireland Utara diselesaikan, bahagian kaum di Amerika Syarikat ditangani pada 1964 dengan Akta Hak Sivil. Saya juga menyaksikan Afrika Selatan mengambil arahnya," katanya.
Beliau merujuk kepada 30 tahun keganasan Ireland Utara antara komuniti nasionalis (Katolik) dan kesatuan (Protestan) di mana 3,254 orang terbunuh dan rejim apartheid di Afrika Selatan.
Shad juga banyak menulis mengenai isu perundangan dan hak asasi manusia serta pengarang beberapa buku, termasuk Human Rights, Globalisation and the Asian Economic Crisis (Hak Asasi Manusia, Globalisasi dan Krisis Ekonomi Asia) dan Islam, International Law and the War Against Terrorism (Islam, Undang-undang Antarabangsa dan Perang Menentang Keganasan). – 9 Mei, 2014.

No comments: