Cerpen
Idola
(
Zaen Kasturi)
Sinopsis
Kehidupan si
penjaga panggung yang menjadikan hero sebagai idola hidupnya. Pendiriannya
bercanggah dengan pendapat isterinya yang meminta dia mengubah cara hidup agar
kehidupan mereka yang miskin dapat diubah. Pada suatu petang dia berjumpa
dengan si hero yang mengisahkan realiti kehidupannya sebenar dan menasihatinya
agar sedar dengan realiti hidup. Hal ini
menyedarkan si penjaga panggung bahawa idola yang ideal hanya wujud dalam
pementasan sandiwara dan dia perlu melakukan perubahan diri.
Kekeliruan
hidup antara fantasi dan realiti iaitu antara pementasan sandiwara dengan
kehidupan sebenar.
Persoalan
1.
Persoalan
kesempitan hidup dan kemiskinan kerana pendapatan yang rendah. Si penjaga
panggung dan keluarganya hanya mampu tinggal di sebuah rumah kecil .
2.
Persoalan
suka berkhayal untuk menjadi seperti idola. Si penjaga panggung sentiasa
beranggan-anggan menjadi hero.
3.
Persoalan
kejujuran memberi pengertian kehidupan yang sebenar. Hero meminta si penjaga
panggung kembali pada diri sendiri kerana kehidupan sebenar lebih menuntut
perjuangan yang sesungguhnya.
4.
Persoalan
kesedaran diri untuk mengubah nasib diri. Isteri Si penjaga panggung cuba
menyedarkan suaminya bahawa pentas sandiwara tidak sama dengan pentas kehidupan
sebenarnya.
Plot
Secara
keseluruhannya, plot cerpen ini digarap mengikut kronologi. Terdapat empat
peringkat garapan plot iaitu:
(i)
Permulaan
Pembaca
diperkenalkan dengan watak penjaga panggung yang tinggal seorang diri setelah
panggung kosong dan akan menyusun kerusi-kerusi yang ditinggalkan begitu sahaja
oleh orang sebelum panggung dibuka, datang berbondong-bondong dari segenap
penjuru kota sedangkan ketika itu jam sudah menunjukkan jam dua belas tengah
malam.
(ii) Perkembangan
Pada
bahagian ini, watak penjaga panggung memerhatikan setiap gerak-geri hero
sepanjang pementasan dan berangan-angan menjadi watak hero. Sambil bekerja
selepas pementasan tamat dia terkenangkan isteri dan sepuluh orang anak-anaknya
yang tinggal di rumah kecil kawasan setinggan. Dia juga memikirkan nasib diri
yang masih belum berubah sehinggakan isterinya mula mempersoalkan pekerjaannya
kini yang belum mampu membawa sebarang perubahan walaupaun anak lelakinya sudah
menjelang remaja.
(iii) Konflik
Pada
peringkat ini, watak penjaga panggung datang ke panggung pada suatu petang
walaupun tidak bertugas waktu itu kerana terlalu ingin bertemu dengan watak
hero yang menjadi idolanya selama ini. Penjaga panggung berjabat salam dan
berdialog serta memuji lakonan hero. Hero telah menyambut pujian dengan
menyatakan lakonannya bukan gambaran sebenar kehidupannya dan meminta penjaga
panggung kembali menjalankan tugasnya dan menerima kenyataan hidup walaupun
mengetahui penjaga panggung amat teringin menjadi seperti hero.
(iv)
Klimaks
Pada
tahap ini watak penjaga panggung yang bertugas pada waktu malam selepas
pementasan tamat seperti tidak ada kemahuan menyusun kerusi-kerusi seperti
biasa kerana dia teringatkan kata-kata hero pada waktu siang semasa mereka
bercakap yang sekaligus membuatkan dia berfikir tentang kekuatan dirinya sendiri.
(v)
Peleraian
Penjaga
panggung telah bertindak melemparkan kerusi-kerusi panggung ke dinding sebagai
tanda melepaskan amarah dan rasa bersalah yang terpendam dalam dirinya.
Teknik Plot
1.
Pemerian
Jam
di belakang pentas berdentang dua belas kali.
Si penjaga panggung membelingas matanya ke sekeliling panggung, menatap
dinding. Lamanya ditenungnya dinding kaku bercat kelabu itu…
2.
Monolog
“aku…aku
berupaya menjadi hero kepada diriku sendiri,” bisik si penjaga panggung kepada
dirinya sendiri, antara dengan tidak.
3.
Dialog
“Err…
tidak,”
“Bercakap
benarlah saudara.”
Err…
ya…ya…”
4
Suspens
Dengan
bantuan tangan sasanya, si penjaga panggung mencapai kerusi di sisinya. Dengan sekuat tenaga, kerusi itu dijulangnya,
kemudian dilemparkannya ke dinding. Satu demi satu di dalam panggung itu dilemparkannya
ke dinding.
Watak Utama
Si
Penjaga Panggung
·
Bekerja
sebagai penjaga panggung.
·
Mempunyai
seorang isteri dan sepuluh orang anak.
·
Keliru
dengan pendirian diri terhadap idola. Si Panjaga Panggung selalu mengagumi kehebatan hero tanpa mengetahui bahawa Si Hero
bukan hanya mahu memegang watak hero.
Watak
Sampingan
1.
Si
Hero
·
Suka
menyindir. Si Hero menyuruh Si Penjaga Panggung berhenti memuji dirinya dan
meminta memuji diri sendiri.
·
Seorang
pelakon yang memegang watak utama (hero)
·
Berterus
terang tentang realiti kehidupan yang dilaluinya. Si Hero menyatakan bahawa
kehidupan di sini hanya sementara. Dia meminta Si Penjaga Panggung melupakan
kehidupan di dalam panggung.
2. Isteri Penjaga Panggung
·
Berfikiran
terbuka dan ingin mengubah nasib. Isteri penjaga panggung cuba menyedarkan
suaminya tentang pekerjaan suaminya.
·
Mempunyai
10 orang anak.
Latar
Latar Masa
1.
Waktu
malam semasa si penjaga panggung menjalankan kerja.
2. Waktu pementasan sandiwara, contohnya
pementasan dilakukan sebelum hari menjelang tengah malam.
Latar Tempat
1.
Panggung
sandiwara dipersembahkan yang menjadi tempat kerja si penjaga panggung.
2.
Rumah
penjaga panggung di lorong sempit dan longkang yang tersumbat oleh sampah.
Latar
Masyarakat
1.
Masyarakat
yang terlibat dengan pementasan, contohnya hero yang menjadi pelakon pentas.
2.
Masyarakat
yang tinggal di perkampungan setinggan, contohnya keluarga penjaga panggung.
3.
Masyarakat
yang sukakan hiburan, contohnya penonton yang membanjiri panggung semasa
pementasan.
4.
Masyarakat
yang suka berkhayal, contohnya penjaga panggung yang berkhayal ingin menjadi
seperti hero.
Gaya Bahasa
1. Kata ganda
Contoh:
putera-puteri
2. Metafora
Contoh:
kawah lupa diri
3. Simpulan
Bahasa
Contoh:
merendah diri
4. Hiperbola
Contoh: suaranya bak halilintar
5. Personifikasi
Contoh:
kerusi-kerusi tetap kaku
6. Falsafah
Contoh:
seberkas sampah yang hanya layak digilai lalat dan gagak
Nilai
1.
Nilai
kejujuran, contohnya hero menyampaikan realiti kehidupan yang dilalui adalah
berbeza dengan lakonannya.
2.
Nilai
kesabaran, contohnya isteri penjaga panggung yang sabar menghadapi kemiskinan
hidup dan masih lagi tinggal di rumah kecil.
3.
Nilai
ketabahan, contohnya isteri penjaga panggung yang tabah menghadapi cabaran
hidup dan membesarkan sepuluh orang anak dalam keadaan miskin san tinggal di
kawasan setinggan.
1.
Kita
hendaklah jujur dalam pekerjaan, contohnya hero dengan jujur memberitahu
kenyataan hidupnya berbeza dengan dunia lakonan.
2.
Seorang
isteri mestilah bersabar menjalankan tanggungjawabnya dalam rumahtangga. Isteri Si penjaga panggung sabar dengan
karenah suaminya yang terlalu mengagong-agongkan hero.
3.
Seorang
isteri hendaklah tabah melalui cabaran membesarkan dan mendidik anak-anak.
Isteri Si penjaga panggung menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu
walaupun dalam keadaan hidup mereka yang susah.
Latihan
1.
Nyatakan
tugas rutin yang dilakukan oleh penjaga panggung selepas tamat pementasan
drama.
2.
Jelaskan
mengapa hero dikagumi.
Jawapan
1.
Tugas
rutin yang dilakukan oleh penjaga panggung ialah menyusun kerusi setelah
panggung kosong apabila tamat sesuatu pementasan.
2.
Hero
dikagumi kerana lakonannya yang mengkagumkan dan berkesan. Hero juga sanagat
komited dengan tugasnya sebagai pelakon.
No comments:
Post a Comment