Wednesday, February 22, 2012

Jawapan Latihan Sajak Bangkitlah

1.  Generasi muda harus segera bertindak untuk menerokai hasil bumi yang banyak sebelum habis dirampas oleh orang lain.

2.  Generasi muda hari ini kurang berminat untuk menceburi bidang pertanian atau bercucuk tanam kerana mereka menganggap bahawa bidang pertanian sebagai bidang yang berstatus rendah dan tidak menjanjikan pulangan yang lumayan. Mereka kurang mendapat pendedahan tentang keistimewaan bidang pertanian. Mereka lebih berminat untuk menceburi bidang lain yang sesuai dengan kelulusan yang dimiliki.

3.  Bentuk sajak ini terdiri daripada lima rangkap. Setiap rangkap mempunyai empat hingga lima baris. Rima akhir setiap rangkap adalah bebas, iaitu abcd bagi rangkap pertama, abbc bagi rangkap kedua, abccd bagi rangkap ketiga, abcde bagi rangkap keempat, dan abcd bagi rangkap kelima. Sajak ini berbentuk bebas.

4.  Penyajak menegur anak-anaknya kerana anak-anak akan menghadapi krisis makanan. 

5.  Setiap ahli masyarakat mesti membekali diri dengan ilmu pengetahuan. Masyarakat mesti berusaha untuk maju.  Masyarakat mesti tabah mengharungi rintangan dan dugaan yang mendatang. Dengan ini masyarakat diharap tidak akan ketinggalan dalam peredaran zaman.

6.  Dalam sajak ini terdapat persoalan keadaan anak-anak yang masih leka. penyajak terpaksa berkali-kali menggesa anak-anak untuk bangun. Terdapat juga persoalan kesusahan yang bakal dihadapi oleh mereka yang lalai. Sekiranya anak-anak tidak bangun, mereka akan menghadapi krisis tiada makanan. 

7.  Maksudnya ialah waktu siang telah lama berlalu.

8.  Seseorang pelajar patut menghindari sikap malas dan suka bertangguh ketika mengulang kaji pelajaran supaya pelajaran tidak terjejas. Sikap malas dan suka bertangguh merupakan senjata paling berkesan untuk gagal. Jika tidak malas, cita-cita dan impian seseorang pelajar yang menginginkan kejayaan dan kecemerlangan dalam akademik tidak terkubur. Pelajar sebagai pemimpin masa depan negara juga bertanggungjawab menjaga keharmonian negara. Ekonomi negara terjejas kerana daya pengeluaran negara merosot akibat daripada produktiviti penduduk yang berkurang.

9.  Tiga aspek gaya bahasa yang terdapat dalam sajak tersebut ialah personifikasi, metafora, dan anafora. Contoh personifikasi ialah dan burung-burung belum lama menjamah awam. Contoh metafora ialah perut belantara. Contoh anafora, iaitu pengulangan kata bangkitlah pada baris kedua rangkap pertama dan kelima.

Jawapan Latihan Sajak Dirgahayu Bahasaku

1.  Bahasa Melayu disebarkan melalui pelaut yang belayar di negara-negara di seluruh nusantara. Mereka menjalinkan hubungan dengan masyarakat di negara tersebut dan menyebarkan bahasa Melayu. 

2.  Kita perlu mendaulatkan bahasa Melayu kerana bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan kita. Bahasa Melayu juga merupakan bahasa perpaduan yang menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di negara kita. Bahasa Melayu merupakan khazanah yang amat berharga untuk diwariskan kepada generasi akan datang.

3.  Persoalan status bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, misalnya bahasa Melayu digunakan secara rasmi dan dijadikan bahasa pertuturan utama oleh rakyat di negara kita. Persoalan kecekalan hati para pejuang bahasa, contohnya pejuang-pejuang bahasa begitu cekal dalam mendaulatkan bahasa Melayu di tanah air tercinta dan mengembangkan pengaruhnya ke seluruh dunia. 

4.  Maksud baris sajak tersebut ialah hidup selama-lamanya bahasa saya.

5.  Jika langkah-langkah untuk mempertahankan maruah bahasa kebangsaan tidak dilaksanakan dengan sebaik mungkin, bahasa kebangsaan akan dicemari oleh penggunaan bahasa lain seperti bahasa Inggeris. Rakyat Malaysia akan hilang identiti nasionalnya. Bahasa asing mungkin akan diutamakan akibat proses penjajahan bahasa.

6.  Dalam sajak ini terdapat nilai mencintai bahasa sebagai warisan bangsa. Bahasa yang dimiliki oleh penyajak menyusuk kalbunya. Terdapat juga nilai bangga. Penyajak berasa bangga kerana bahasanya berkembang di peringkat antarabangsa.   

Tuesday, February 21, 2012

Jawapan Latihan Sajak Kecek

1.  Pengarah itu pecah amanah, iaitu menyelewengkan hak milik orang lain untuk kepentingan diri.

2.  Jika saya seorang petani, saya akan bekerja dengan lebih gigih. Saya akan menggunakan kaedah pertanian moden yang dapat mengeluarkan hasil yang lebih banyak. Saya akan menyertai kursus anjuran kerajaan yang dapat memberikan bimbingan dan panduan untuk menjadi petani yang berjaya. Saya juga akan membuat pinjaman untuk mengusahakan kebun atau ladang dalam skala yang lebih besar.

3.  Sajak ini ada unsur metafora, contohnya ruang kedaifan. Terdapat juga unsur hiperbola, misalnya mengunci sedozen anak-anaknya di dalam pagar sengsara. Terdapat juga penggunaan sinkope seperti 'tapi.

4.  Maksudnya adalah yang sudah lama berada dalam kehidupannya.

5.  Untuk mengelakkan diri daripada ditipu, saya akan menyelidik latar belakang syarikat pelaburan itu sebelum melabur. Saya tidak akan melaburkan kesemua wang yang ada. Saya hanya akan menyimpan wang di dalam bank dan tidak melaburkan wang dalam mana-mana syarikat pelaburan.

6.  Pengajaran dalam sajak ialah kita perlu amanah mengendalikan pelaburan orang ramai. Hal ini kerana pelabur-pelabur yang terlibat mungkin melaburkan kesemua wang hasil titik peluhnya dan nasib keluarganya bergantung kepada pelaburan itu. Kita juga hendaklah bijak menyelidik sebelum membuat pelaburan. Hal ini kerana ada syarikat-syarikat pelaburan yang tidak amanah.

7.  Untuk menangani perbuatan pecah amanah dalam kalangan masyarakat, kita perlu menerapkan pendidikan agama dan moral secara intensif. Kita perlu memberikan pendidikan bahawa perbuatan pecah amanah akan menghancurkan agama, bangsa, dan negara. Kementerian Pelajaran boleh memasukkan topik berkaitan dengan pecah amanah dalam mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Kerajaan mengenakan undang-undang yang lebih tegas ke atas pesalah yang terlibat dalam amalan pecah amanah. Media massa perlu memainkan peranan penting dengan menyiarkan maklumat tentang keburukan amalan pecah amanah.

8.  Persoalan kejujuran dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan, contohnya penyajak menggambarkan sikap tidak jujur dan tidak amanah sesetengah pegawai yang berpangkat besar yang melakukan pecah amanah. Persoalan kegigihan dalam mencari rezeki untuk menyara keluarga, misalnya kegigihan kaum nelayan menangkap ikan di laut. Persoalan ketabahan dalam menghadapi pelbagai masalah dan cabaran dalam kehidupan, misalnya seorang petani tabah membesarkan anak-anaknya dengan bercucuk tanam.

Friday, February 17, 2012


蚝面                          
槟城蚝面

特色:名厨精製,美味价廉

地点:槟城大路后荣新茶室 营业时间:12PM-9PM每隔两星期,星期一休息)

蚝面,讲究的是要让人口感有鲜美的蚝味。 坐落在槟城大路后荣新茶室,陈吉兴的蚝面,就是那一种吃起来有那一种深深口感。2年前,陈吉兴还在新加坡一家酒店当大厨,当时,他主理意大利餐。回返槟岛后,他不再料理意大利餐,而是把他在新加坡时特别爱吃,也是自己经常下厨研究的拿手蚝面,带回槟城让槟城家人尝一尝。

他的蚝面与众不同的是煮蚝面的肉骨汤,是经过一个小时的慢炖,在煮炒蚝面时才能确保肉汤味蚝味渗入面条。同时,陈先生的蚝面,除了大蚝,也用新鲜虾、青菜及油,配以惹娘的SAMBAI陈吉兴笑说,只要你一尝,吃过后,一定会回头再来吃!他的蚝面不只美味,价钱也大众化,分别是普通3令吉、加料4令吉或5令吉。


港式烧腊云吞面                          
 
 
槟城港式烧腊云吞面

特色:充满浓浓的港式风味,配料新鲜,无论是幼细的银丝面或是略粗的上海面都非常爽口

地点:槟城诺登美食坊

营业时间:下午5时至午夜12时(每逢星期四休息,公共假期除外)

入夜时分,有一档设在诺登美食坊的港式烧腊云吞面,无论是面条、油鸡、云吞馅料及汤的配料都非常美味! 老板娘张丽明经营港式烧腊云吞面的档口只有区区2年。

询及云吞面的美味秘诀,老板娘谦虚地表示,其实也没有什么秘诀可言。由于其父母之前是售卖云吞面,她除了遵循父母传承下来的古方之外,也加入自己创新的元素,将传统与现代的风味融为一体,让她成功打出名堂。张丽明披露,云吞面所用有银丝面是向本地批发商取货,而且不放黑酱油。云吞面的配料有叉烧、烧肉及菜心。

吞皮厚度适中,馅料是猪肉,云吞有油炸(如顾客要求)及烫熟。她也介绍另一种深受顾客欢迎的面食——香菇肉碎上海面。略粗的上海面,香滑可口,配上香菇、肉碎、菜心及爆香的猪肉渣,最后淋上特制的黑酱油,就是一盘可口的面食。 这档打着港式风味招牌的云吞面,配料新鲜不欺客,不妨试一试,你肯定会喜欢它浓浓的港式风味


槟城鱼头米粉                           
 
槟城鱼头米粉

特色:现煮,采用本地新鲜贵鱼头,清汤米粉加咸菜

地点:槟城过山乌龙茶室内

营业时间:傍晚6时至1130分(星期日休息)

松和鱼头米粉,采用本地新鲜贵鱼头现煮,汤味香甜可口,令人吃后赞不绝口,欲罢不能! 东主郑松和(37岁)表示,为了熬出甜美的上汤,他每天利用3时来准备材料,汤底则以鸡骨熬1时,加上咸菜配搭,熬出香甜浓郁可口的汤味。

从事售卖鱼头米粉已有17年的郑松和除了售卖现煮的鱼头米粉外,也有售卖东炎汤鱼头米粉、炒鱼肉米粉及海鲜粥,每种都深具特色,备受食客喜爱。为了让食客品尝到原汁原味,鱼头米粉粥是真正由米煮成粥,而不是像市面一般用煮好的饭来煮。

郑松和的炒鱼肉米粉也深受食客喜爱。这道采用自制酱料,加上大葱、小辣椒等炒出的香喷喷鱼肉米粉,令人吃得津津有味。 松和鱼头米粉多年来在过山乌龙茶室摆档,好评如潮,您也不妨前往一试


城福建仔正宗手拉面粉糕(板面)                          
槟城柔佛正宗手工拉面

特色:汤底够味,手工拉面够弹性

地点:槟城甘密山美食中心

营业时间:早上11时至下午4时,下午6时至晚上10

如果你只需要付2令吉80仙,就可食用一碗正宗手工拉面粉糕,而且汤底够味,拉面又有弹性、够Q,你会选择前往品尝吗?甘密山美食中心的柔佛福建仔正宗手拉面粉糕,档老板李胜业今年31岁,来自森美兰瓜拉庇拉,他所制作的手拉面是祖传。他打单说:三口之内不好吃免收钱。说:我的拉面是现场手工制作,佐料包括香菇、黑木耳、曼尼菜、江鱼仔、猪肉丸,客人也可以选择加料,有海鲜、粉肠、猪肝等,不过价钱另计。

当然,客人也可以选择添加油葱,这会增添拉面的香味及口感。问他汤底是如何熬煮的,李胜业指出:汤底至少需要熬煮超过2个小时,我是采用大骨、江鱼仔及鸡脚作为熬汤的佐料。


城海南传统炭烤面包                           
槟城海南传统炭烤面包

特色:自制加椰酱、花生酱,上等牛油,祖传特制咖啡

地点:槟城新街多春茶室

营业时间:上午8时至下午630分(每周日休息)

50
年老店多春茶室,迄今不变的依旧是充满浓郁海南乡情的祖传咖啡和提供各式酱料的炭烤面包。 老板黄学灿表示,一般所谓的炭烤面包是将面包搁置在火炭上进行烘烤,但是传统海南炭烤面包是将面包置放在火炭下烘烤。

坚持真材实料不欺场,他采用的面包酱都是自家特制的。如加椰酱、花生酱,甚至是作为绿叶的牛油,都是采用上等牛油。不忘一提,该店也准备蒸面包,软弹的面包涂上面包酱、轻沾热咖啡或是半生熟的鸡蛋,又是另一番西式的享受。早上上班前的一顿营养丰富早餐,过后又是度过下午茶最佳地点,只要提及多春茶室,必然又是醒神的一天


槟城叻沙春卷炸虾饼              
            

槟城叻沙春卷炸虾饼

特色:清香甘甜叻沙汤,以汤为佐料的春卷和虾饼

地点:槟城发林金矿饮食中心、安顺律贵宾茶室

营业时间:发林上午11时-晚上730分(2星期周三休息)
                     
顺律上午11时-下午530分(每周四休息)
                      5
条路夜市场晚上7时-1030分(周四开档)

人称阿华姨的老板娘凭着经营叻沙档30年的经验,成功研制出一套不浑浊的叻沙汤煮法。 叻沙汤上整齐的铺上鱼肉块,入口即化的鱼肉,并不混淆您一尝甘甜清香的叻沙味的味蕾。

鱼肉和调味料必须是新鲜的!华姨坚持选用上等虾膏、搁置调味料时无论是多少汤匙,都务求经过仔细的衡量,差一毫、汤匙都不行,这也就为什么30年来味道始终保持着一贯的水平。另外,具有生意头脑的她同时也构思出煎豆腐、炸虾饼、春卷与叻沙汤和着吃的方法,深获顾客的好评。或许您会质疑煎炸类食品与叻沙汤和着吃的怪异感觉,但是只要您尝过,沾湿了的虾饼,保有油炸后的芳香,同时又混合著清汤的酸甜,其美味入口难忘


槟城胡须保健鸡                          

 
槟城胡须保健鸡

特色:以有机饲料喂养的胡须鸡,淋上经过改良的印尼辣椒的炸蛋

地点:槟城夜兰亚珍

营业时间:9:30am-3:30pm两个星期周三休息)

须鸡又被称为红肉鸡,特点是体型精瘦,色泽偏黄,毛孔粗大。老板李宗庆笑称:须鸡不是一种绰号,是鸡只的种类。为了保持鸡肉的营养价值,他特别订购以有机饲料喂养的胡须鸡。

普通肉鸡只需要一个月左右的时间饲养期,但是,有机胡须鸡却必须等待4个月的成长期,由于成本高,所以他每天只能’4只胡须鸡。虽然价格稍高,但是却不乏老饕前来品尝,有者甚至是吃不到胡须鸡,就不吃了!辣椒炸蛋的辣椒调味料是他亲自品尝印尼辣椒后,突发灵感加以改良而制成。

炸至金黄色的鸡蛋,配搭酸辣的佐料,辣味入口酸甜但后劲无穷。另外,还有藏有不起眼的营养佐料——山芫荽,李宗庆指出,日本人惯用山芫荽根部入药,而且本草纲目里也记载着山芫荽有助于降低胆固醇的功效。山芫荽与一般市面上的芫荽有分别,由于市面上不常见,所以每天得托人上山摘采。李宗庆每天准备2种口味汤料给予顾客选择,包括开胃的亚参叻沙汤或是营养价值高的黑豆八宝


                        



槟城烧鱼

特色:色香味美,鱼大块,价钱廉宜

地点:槟城诺登美食坊

营业时间:傍晚6时半至凌晨12时半(无休)

诺登美食坊HENRYS GRILL烧鱼便宜又大 HENRYS GRILL烧鱼不但色香味美,而且鱼肉相当大片,只要付费少少,您就可享有美味香喷喷的烧鱼,势必满足您的大胃口。该烧鱼当中,销量最广的属魔鬼烧鱼,将咖哩粉、盐等香料涂抹在鱼片上,较后放在香蕉叶上烧烤,增加烧鱼的香味;完成香喷喷的烧鱼后,将烧鱼沾上自制的酱料,再吃入口中,美味极了。

HENRYS GRILL 烧鱼老板吴炳伸指出,为了更满足食客的胃口,所以选择薄利多销的经营方式。他在诺登美食坊营业已有1年半的时间,上述配料及酱料皆由他自己亲手配制。他继说,烧鱼的鱼必须要新鲜,部分鱼类由他自己捕获之外,有些则从市场购入。在诺登美食坊,除了可以品尝美味且鱼肉大块的烧鱼之外,您也可以品尝多种美味的炒海鲜,包括炒章鱼和贝类等,肯定让您吃得大快朵

城爪哇面                          




特色:采用马铃薯,番茄熬汤

地点:槟城七条路巴刹

营业时间:早市7am11am,午市12.30noon6pm2个星期休息一天)

七条路巴刹爪哇面以传统马铃薯,番茄原汁原味作汤底,留住老饕的脚步。经营这个面档已有7时间的老板娘骆宝娟表示,传统红色的爪哇面就是以马铃薯和番茄拌煮调味而成,加上自制的辣椒酱,口感可谓一流。其配料有炸香切片的豆干、虾仁、烧、鸡蛋和豆芽。不甘平凡的老饕可以金旦面取代传统黄面和米粉。

传统爪哇面只提供黄面与米粉,不过为了打破惯例的传统,老板娘特别为顾客提供另一种选择——韧性十足的金旦面。 只要想到金黄色的金旦面,淋上香喷喷的马铃薯酱汁,口水就不知不觉的流下来

城祖传牛肉粿条                          
槟城祖传牛肉粿条

特色:配料多兼新鲜、汤底够

地点:槟城土库街Sri Weld美食中心

营业时间:10am-3.30pm

如果您想吃一碗配料够多兼新鲜、汤底够味的牛肉粿条,你就不可错过位于土库街Sri Weld美食中心内的槟城祖传牛肉粿条。牛肉粿条所散发的味,肯定让你无法抗拒!

拥有几十年历史的槟城祖传牛肉粿条至今已传至第3代。老板江展光(30岁)表示,从其公公至今,大约有50年左右,可说是代代相传。一天内能够卖出500碗牛肉粿条的江展光指出,每天清早,他都会到巴刹选购本地新鲜牛肉及其他配料,然后耗上23个小时,使用牛大骨熬煮的汤底,开着慢火熬出牛大骨内的精华。

他也向食客保证其牛肉汤底是每天更新,绝对新鲜。在其档口可以看到一碗碗的牛肉粿条配料,一大碗仅售5令吉,多达8种的配料,如牛腩、牛肚、牛肉丸、牛肉、牛百叶、牛胆、牛肝、牛生肉,绝对值得一吃。此外,食客们还可选择加料,有牛筋、牛鞭、牛睾,不过,价钱则需另计。江展光也透露,来到其档口不一定只是吃牛肉粿条,食客们可以将牛肉粿条换成牛肉面条,或叫一碗牛肉汤,再配上一碗饭,天衣无缝的配搭,让你还想一吃再吃

城猪脚醋加拉武虾米                          
槟城猪脚醋加拉武虾米

特色:香喷喷的猪脚醋口感好,酱汁浓稠;加拉武虾米甜酸开胃好吃

地点:槟城大路后马加茶室

营业时间:5pm-10.30pm

槟城哪儿可以吃到好吃的猪脚醋?介绍你,就在大路后的马加茶室内。那里有一个名亿等的档口,售卖的猪脚醋酱汁浓稠,味道超棒。

老板是吕瑞健及颜秋兰夫妇,经营档口已有5年。他说,美味的猪脚醋的秘诀是夫妇俩共同研制的成果。他说,猪脚洗净后先用大锅煮熟,加入辣椒干、黑醋、冰糖和老姜等,然后再分批放入另一个小锅焖15钟至软烂。另外,老板也介绍三味煎鱼、加拉武虾米、咖哩山猪肉、猪什汤及娘惹亚三鱼。三味煎鱼的酱料也是他们亲手调配,主要有蚝油、酸辣酱、蒜头及酸柑;加拉武虾米则以黄瓜、芒果、葱头、小辣椒等配上炸得香香脆脆的虾米,甜甜酸酸开胃又好吃。

至于娘惹亚三鱼有甘望鱼和魔鬼鱼供选择,饭则有白饭和芋饭。值得一赞的是,猪什汤的汤汁清而不腻,汤料都是猪内脏,有猪肝、猪肚及粉肠等



晚,星雲文學獎頒獎禮結束後,作家小黑和朵拉兩夫婦搭我的順風車回PJ
黑暗中,聊起前陣子我到檳城出席中華飲食文化學術研討會的事。
小黑頻頻問我期間有沒吃到甚麼好料的美食,由於他們都是檳城地頭蛇,我哪敢多言,只說五天的會議曾多次開溜出去往大街小巷裡竄,印象深刻的是總共吃了八碗不同風味的粿條湯而已,別的小吃反而淺嘗一二,以致那趟行程就彷彿是衝著檳島的粿條湯而去的,瘋狂卻大有斬獲。

  校長就是校長,用不著問為甚麼,小黑的語調氣勢已讓我不打自招,說出瘋狂的原由;並且逼供似地一旁耐心地幫我點算,再一旁誘我繼續抖出那八家粿條湯的所在:
1.沓田仔老虎鴨蛋炒粿條隔壁的廣發利鴨肉粿條湯,
2.車水路海安茶室裡的椰腳粿條湯,
3.汕頭街通往南洋摩多巷口的寶麗鴨肉粿條湯
4.吉寧萬山後街順園茶室裡的粿條湯,
5.中路孫中山紀念館旁奶巷裡的鴨肉粿條湯,
6.鴨加律可可專賣坊後巷的A boy粿條湯,
7.沓田仔張氏清和堂旁側的晚間粿條湯,
8.汕頭街美園飲食中心對面晚間擺檔的阿海現煮粿條湯

當然排列是不分先後的,這多少與我以上提到的瘋狂原由有關;我一向對所謂的絕對抱以懷疑忖度,不相信也不在意任何排行榜,就像這次在短時間內一併回味記憶中曾留下印象的八家粿條湯,為的並不是想要找出那家最棒最合我心意,然後去寫篇排行榜指南甚麼的。
我倒是想很計劃性地一家家去品嚐比較,仔細記錄每家的差別之處,從看不到的湯底材料,如雞骨豬骨沙葛冰糖以至味精的可能比例,到碗面上一目瞭然的配料組合,都儘可能明細的加以照相筆錄存檔;所以如果有人要我舉姆指推薦,說那一家是我的心頭最愛,那對不起我還得先問問他的口味取向如何,我寧可列出各家不同的重點特色,無所謂好(不好)與不好(),讓他去選擇自己的No.1

所以我可以告訴你哪家的湯頭如何如何,哪攤的鴨血燙得滑如豆花,哪檔的西刀魚丸真材實料,哪間的鴨肉肉質鮮美且去膻功夫一流,哪家除了魚丸外還有口感不錯的肉筋丸,哪攤依然保留著潮州原始版本的冬菜調味和切片的油炸魚餅,哪檔使用的粿條細滑得米香四溢,哪間的肉碎團(肉脞)鮮甜入味,哪家的內臟特別新鮮多樣,哪攤的豬油渣酥脆可口………
當然,我也可以告訴你哪家的衛生狀況多嚇人,哪攤的老板是味精的好朋友,哪檔的服務態度讓人不敢恭維,哪間的碗面上浮起半公分的油亮,哪家的………
因為只有你,才能決定自己的排行榜。

5 Easy Ways to Keep Your Brain Sharp


Everyone is forgetful, but as we age, we start to feel like our brains are slowing down a bit—and that can be the most frustrating thing in the world. Luckily, research shows there is a lot you can do to avoid those “senior moments." Whether it's relaxation or adding certain foods to your diet, read on for some techniques worth trying.

 1. Chill Out
The brain remembers better when it’s relaxed, say researchers at the California Institute of Technology, so take a few minutes each day to breathe deeply or meditate. "The positive of meditation is you have focused concentration and relaxation taking place at the same time," says Elizabeth Edgerly, PhD, spokesperson for the Alzheimer's Association. "Researchers believe those things are good because they're developing new connections for your brain cells."

 2. Focus on the Future
People who regularly made plans and looked forward to upcoming events had a 50 percent reduced risk of Alzheimer’s disease, according to a recent study. But don’t worry if your calendar isn’t overflowing with life-changing events.  Something as simple as setting a goal to have a weekly coffee date with a friend (and keeping it) will do. "Psychologically it keeps us motivated," Dr. Edgerly says. "There's evidence that people who have a purpose in life or who are working on long-or short-term goals appear to do better." In other words, keep your brain looking forward.

 3. Go for a Walk
Mildly elevated glucose levels (even if you don’t have diabetes) can harm the area of the brain that helps you form memories, say Columbia University researchers. Experts agree that physical activity can help get blood glucose down to normal levels. In fact, the strongest evidence is regarding the effect of physical activity on the brain. Dr. Edgerly says, "When you exercise, you release chemicals that are good for your brain. It's like a mini fountain of youth in your brain, and the only way you can get it is exercise." In other words, when you take care of your heart, you take care of your brain.

 4. Snack on Berries
Blueberries have compounds called anthocyanins that help communication between brain cells and appear to improve memory, says Robert Krikorian, PhD, professor of psychiatry and behavioral neuroscience at the University of Cincinnati. In general, Dr. Edgerly says the darker the fruit or vegetable, the better. She adds, "It's a healthy, well-rounded diet, especially one that mimics a Mediterranean diet, and that's fish, lots of fruits and vegetables, and red wine, everyone likes the red wine part."

 5. Learn Something New
Take a Spanish class online, join a knitting club, or learn to play poker. A UC Irvine study found that mental stimulation limits the debilitating effects of aging on memory and the mind. But the best thing for your brain, Dr. Edgerly insists, is when you combine learning something new with physical activity. "It should be something like dancing, or coaching a sport. Or go learn golf with your girlfriends. That sort of thing is even better for your brain than, say, a crossword puzzle.”

Pu Yi: Daripada Raja Menjadi Rakyat Biasa


DALAM kehidupan ini, tidak ada benda (meskipun sebesar zarah) yang akan kekal selamanya kerana hukum alam 'menjanjikan' - jika sudah tiba pada masanya, sesuatu itu pasti akan berubah.

Selagi bernama manusia, kita hanya mampu berusaha untuk mengekalkan sesuatu keadaan itu selama mungkin namun dengan kudrat manusia yang terbatas, kita tidak akan mampu 'menahan' ia berubah menjadi sejarah.

Sejarah China sendiri membuktikan, tidak ada dinasti yang bertahan untuk selamanya dan dalam lipatan sejarah China yang panjang, dinasti silih berganti dalam tempoh lebih 2,000 tahun di China sebelum ia berakhir seabad lalu.

Ahad, 1 Januari lalu - pada saat berbilion-bilion penduduk dunia riang menyambut kedatangan tahun baru 2012, China sebenarnya 'menyambut' ulang tahun ke-100 'penggulingan' Dinasti Qing (pada tahun 1912) - mengakhiri sistem pemerintahan maharaja China.

Pada waktu itu, China yang disebut sebagai Republik China (atau dalam bahasa Cina disebut Zhonghua Minguo) menggantikan Dinasti Qing dengan menggulingkan Maharaja Pu Yi dan 'kejayaan' menumbangkan sistem maharaja pada tahun 1912 jelas membuktikan bahawa politik China ketika itu telah berubah mengikut kehendak generasi semasa.

Maharaja Pu Yi atau nama penuhnya Aisin-Gioro Pu Yi yang merupakan maharaja ke-12 Dinasti Qing dan merupakan maharaja terakhir China 'mengukir' banyak sejarah kepada negara itu.

Pu Yi dilahirkan di rumah agam Putera Chun di Peking (nama lama bagi Beijing) pada 7 Februari 1906 dan Pu Yi merupakan cucu sulung kepada Yi Huan yang merupakan anak ketujuh Maharaja Tao Kuang (1821-1850) yang membawa gelaran Putera Chun Pertama (I).

Meskipun bapa Pu Yi, Zaifeng merupakan anak kelima Putera Chun I, namun Zaifeng diangkat sebagai Putera Chun Kedua (II) kerana kematian adik-beradik lelaki yang lain pada usia kecil manakala abang keduanya (bapa saudara Pu Yi) telah dibawa ke istana dan ditabal menjadi Maharaja Kuang Hsu pada 1875.

Takdir Pu Yi berubah pada 13 November 1908 apabila Maharani Balu (Empress Dowanger) Tzu Hsi dan Maharaja Kuang Hsu yang sedang gering pada waktu itu memutuskan Pu Yi sebagai pewaris takhta.

Dua hari selepas Pu Yi melangkah masuk ke Istana Kota Larangan, Maharani Balu (Empress Dowanger) Tzu Hsi dan Maharaja Kuang Hsun mangkat dan selepas berkakhirnya tempoh berkabung, Pu Yi ditabal menjadi maharaja dan menaiki takha.

Hari pertabalan Pu Yi sebagai maharaja pada 21 Diember 1908 juga menyimpan sejarah yang 'sangat luar biasa'. Meski sejarah ini sudah lebih seabad berlalu, tetapi bagi rakyat China ia dijadikan sebagai 'guru' - sejarah yang amat pahit untuk diterima tetapi sangat banyak pengajaran di dalamnya.

Pada istiadat pertabalannya sebagai maharaja di atas singahsana yang telah digunakan sejak Dinasti Ming lagi, Pu Yi yang pada usianya yang belum pun mencecah tiga tahun tiba-tiba menangis dan berteriak; ''Saya mahu pulang ke rumah, saya tidak mahu tinggal di sini."

Menurut akal kita yang waras, apalah diketahui oleh seorang kanak-kanak yang berusia 2 tahun, 10 bulan, 14 hari tentang kedudukan seorang maharaja yang berada di puncak hierarki sosial masyarakat, berkuasa mutlak dalam pemerintahan, pemilik tanah dan harta.

Dalam usia sementah itu, manalah Pu Yi mampu untuk mengerti bahawa peranan maharaja harus dilihat mempunyai kombinasi beberapa aspek antara falsafah Kong Fu Tze dan kepercayaan masyarakat dengan perlakuan-perlakuan politik semasa.

Kedudukan politik seseorang maharaja berdasarkan konsep mandat syurga yang meletakkan mereka sebagai 'wakil syurga' atau 'anak syurga' jauh sekali dapat difahami oleh anak kecil ini.

Namun bagi pembesar-pembesar dan hulubalang-hulubalang Istana Kota Larangan, tangisan dan teriakan Pu Yi "'Saya mahu pulang ke rumah, saya tidak mahu tinggal di sini" dianggap telah mencemar dan mencalar istiadat pertabalan seorang maharaja Cina yang selama lebih 2,000 tahun berlangsung dalam suasana yang penuh kebesaran dan kemuliaan.

Lebih tragis bagi mereka ialah apabila ayah Pu Yi, Zaifeng yang berada di sisi Pu Yi di atas singgahsana cuba memujuk anaknya dengan menyebut; ''Jangan menangis, jangan menangis…Ia akan berakhir tidak lama lagi…Ia akan berakhir tidak lama lagi!''

Kalimat ''Ia akan berakhir tidak lama lagi!" itu telah menyentak jantung pembesar-pembesar dan hulubalang-hulubalang Istana Kota Larangan dan mereka yang terkejut mendengarnya menganggap kalimat itu sebagai suatu 'bala' yang akan memusnahkan Dinasti Qing dan sistem pemerintahan maharaja.

Benarlah, lebih tiga tahun kemudian (1912), kegemilangan Dinasti Qing yang memegang takhta pemerintahan China selama 276 tahun hancur dan Pu Yi sebagai maharaja Cina terakhir telah digulingkan dalam revolusi yang dipimpin oleh Dr. Sun Yat Sen.

Pu Yi melakar sejarah yang sangat hitam selepas digulingkan dari takhta. Selepas revolusi, beliau masih diizinkan untuk tinggal di dalam Istana Kota Larangan tetapi pada usia 19 tahun, Pu Yi diarah mengosongkan istana.

Bermula detik itu, Pu Yi memulakan 'pengembaraan' yang panjang - memihak kepada Jepun dalam Perang Dunia Kedua dan diangkat menjadi 'raja boneka' dalam negara Manchu (Man Zhou Guo - kawasan yang dijajah Jepun) yang merupakan wilayah China dan bersempadan dengan Rusia, Korea Utara dan Mongolia.
Setelah kekalahan Jepun pada Perang Dunia Kedua, Kesatuan Soviet menguasai Wilayah Manchu dan Pu Yi berjaya ditangkap di lapangan terbang ketika cuba melarikan diri ke Jepun. Pu Yi ditahan di Rusia dan menjalani hukuman penjara selama lima tahun sebelum dihantar kembali ke China pada tahun 1950.

Beliau yang mengakui kesalahannya dan menyatakan penerimaannya terhadap pembaharuan, pendidikan dan revolusi telah menjalani pemulihan di Penjara Fushun War Criminal selama lebih kurang lapan tahun.
Pada tahun 1958, Pu Yi telah mendapat pengampunan dan dibebaskan oleh kerajaan China yang diperintah oleh Parti Komunis. Lapan tahun di Penjara Fushun War Criminal, Pu Yi telah 'dididik untuk menjadi seorang manusia biasa'.

Pu Yi meninggal dunia pada usia 61 sebagai rakyat biasa dengan sejarah yang penuh warna-warni. Pada masa yang sama, sejarah yang dilakar Pu Yi membuatkan manusia yang hidup pada hari ini cuba mentafsir apa yang sebenarnya telah menyumbang kepada keruntuhan sistem Maharaja China selepas lebih 2,000 tahun berkuasa.

DATUK RUHAIDINI ABD. KADIR menulis dari Beijing Language and Culture University, China.

Pendapat: Bersikap Terbuka Perkahwinan Antarabangsa


SIKAP gemar membangkit isu berkaitan dengan soal peribadi merupakan lumrah hidup bagi masyarakat Malaysia yang kurang terdedah kepada dunia luar.

Pemikiran dan cara mereka menganalisis sesuatu perkara berkaitan dengan isu personal lebih mirip kepada pemikiran yang sempit dan kurang matang mengenai perubahan dunia yang dikenali sebagai proses globalisasi.

Jika seratus tahun dahulu negara Barat dihuni oleh penduduk beragama Kristian tetapi hari ini coraknya berubah di mana berjuta umat Islam menjadi warganegaranya.

Apabila berlaku penghijrahan maka masyarakat pelbagai bangsa mengenali antara satu sama lain. Dalam pergaulan seharian, perasaan perbezaan bangsa dan identiti terhapus. Oleh itu berlaku perkahwinan berlainan bangsa dan negara. Perkara begini bukan satu perkara serius yang boleh menggoncang kedudukan negara.

Di Barat, ramai umat Islam dari negara-negara Islam berkahwin dengan penduduk tempatan. Perkahwinan di antara masyarakat Islam dengan orang Barat amat baik dalam perkembangan dakwah Islam kerana setiap individu yang ingin berkahwin dengan umat Islam wajib memeluk agama Islam.

Persoalan, kenapa lelaki Melayu berkahwin dengan wanita warga Indonesia bukan satu isu yang boleh menggoncang kedudukan wanita Melayu dan negara. Wanita Indonesia ialah saudara sesama bangsa dan agama. Wanita Indonesia adalah wanita Melayu serumpun. Apabila lelaki Malaysia melihat wanita Indonesia, mereka tidak merasai wanita tersebut orang luar.

Sejarah menunjukkan bahawa perkahwinan di antara orang Melayu Indonesia dan Tanah Melayu sudah berlaku berkurun lamanya. Oleh itu bangsa Melayu di negara ini terdiri daripada pelbagai kaum termasuk Jawa, Bugis, Minang dan sebagainya.

Masyarakat Melayu pada masa lampau mempunyai sifat universal atau terbuka dalam hal ehwal pemilihan jodoh dan perkahwinan. Budi pekerti dan persamaan agama menjadi pilihan utama, bukan asal usul individu tersebut.

Semangat Islam yang kental dan sikap kasih sayang sesama umat Islam yang mendalam menyebabkan orang Melayu di negara ini tidak merasai bahawa wanita dan lelaki Indonesia yang jatuh cinta pada anak mereka sebagai satu perkara yang pelik dan perlu dijadikan bahan kajian.

Perkahwinan campur antara orang Melayu dengan pelbagai bangsa yang mempunyai perbezaan budaya dan wajah di Malaysia merupakan satu lumrah kehidupan masyarakat di negara ini.

Corak perkahwinan ini telah menghasilkan masyarakat Malaysia yang universal dan terbuka. Ini satu keistimewaan rakyat Malaysia yang mempunyai raut wajah yang unik dan gaya hidup bergaya hasil perkahwinan campur yang diamalkan oleh masyarakat di negara ini.

Jika lelaki Melayu berkahwin dengan wanita Indonesia yang cantik dan menarik, ia bukan bererti wanita Malaysia tidak menarik. Ini adalah hasil daripada pergaulan seharian antara wanita Indonesia dan lelaki Malaysia.

Wanita Malaysia yang sering bergaul dengan lelaki warga asing juga terpikat dengan lelaki tersebut. Perasaan jatuh cinta wujud apabila lelaki dan wanita memahami antara satu sama lain secara mendalam.

Perasaan cinta terhadap seseorang tidak membatasi sempadan geografi. Ini adalah lumrah kehidupan manusia di dunia. Ia bukan merupakan satu isu baru yang perlu dijadikan bahan kajian. Latar belakang dan cara seseorang individu itu dibesarkan memainkan peranan penting dalam pembentukan corak pemikiran masyarakat.

Jika individu dibesarkan dalam keluarga yang terlalu fanatik terhadap bangsa dan keangkuhan keturunan, maka perkahwinan anak mereka dengan orang bukan warga Malaysia mungkin dianggap sebagai perkara aib dan menakutkan.

Bagi individu yang dibesarkan dalam keluarga yang mempunyai corak pemikiran yang universal dan terbuka, perkahwinan anak mereka dengan warga asing mungkin dianggap sebagai satu berita baik dan menyeronokkan. Perkahwinan begini merupakan satu lumrah hidup umat Islam yang bertamadun.

Pemikiran yang sering terikat dengan keegoan bangsa dan keturunan tidak mampu untuk melihat sesuatu yang indah yang dimiliki oleh bangsa lain. Allah menyeru manusia supaya menjelajah dunia melihat kebaikan orang lain.

Oleh itu jika lelaki Melayu berkahwin dengan wanita Indonesia perlu dilihat dalam perspektif yang positif dan bukan satu yang pelik dan perlu dihindari.

– DR. Saodah Abd. Rahman, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
(Utusan Malaysia, 10 Januari 2008)